Turtle graphics in Perl/Tk
Een voorbeeld van uitbreidingen op Perl: het gebruik van de Tk user interface/grafische libray. Hiermee is het heel makkelijk om een kleine maar gebruiksvriendelijke 'applicatie' te maken, zoals de onderstaande 'Turtle graphics' (schilpad-tekenen). Leuk om je kinderen te leren programmeren. Hoe teken je bijvoorbeeld een vierkant? Met de denkbeeldige schildpad ('turtle') een fluitje van een cent, kijk naar in de figuur hiernaast. Eenvoudig, nietwaar? Vandaar dat dit oorspronkelijk ook bedacht is om te leren programmeren, en met name wordt gebruikt bij de programmeertaal SmallTalk (al die ik het hier dus met Perl). Toch kan je op deze manier heel ingewikkelde patronen maken, denk maar aan bijvoorbeeld de boom van Pythagoras, zoals hieronder weergegeven. Maar waar het mij vooral om gaat is de kracht van Tk in combinatie met Perl. Het ziet er uit als een behoorlijk complex programma, maar voor die knoppen etc bied Tk heel wat hulp, eigenlijk is het een fluitje van een cent. Help-ballonnetjes, Alt-x shortcuts, files laden en opslaan, het is allemaal zo geregeld. Bekijk het eens, ik heb het programma samen met wat voorbeeld-turtle-routines in een zip gepakt: turtle.zip, inclusief voorbeelden slechts 7 Kbyte! De uitleg van dit programma staat op deze paginas. Je hebt uiteraard wel een Perl met geinstalleerde Tk uitbreidingslibrary nodig (maar da's eenvoudig te vinden, op ActiveState voor Windows gebruikers, of anders op CPAN: Comprehensive Perl Archive Network). De schildpad kent de volgende commando's (kijk in de voorbeelden voor het gebruik er van):
De boven weergegeven boom van Phytagoras ziet er dan als turtle-programma als volgt uit (probeer eens te volgen wat er gebeurt):
Bekijk eens de voorbeelden, of probeer zelf iets leuks te tekenen! Of kijk hoe dit programma in Perl is gemaakt op de Turtle Graphics uitleg pagina's. |
op mijn site |