In voorbereidingBattery-backup SRAMSRAM voorkant

Specs: 8 Kbyte 400 ns SRAM kaart met batterij-backup.
Per 2 Kbyte write-protect switch.
Eurokaart (10 x 16 cm). Stand-by time 5+ jaar.

Dit is voor- en achter-kant van de kaart met de SRAM met batterij voor backup. Helemaal links is de voedingsschakeling (1) die tussen normale voeding en de batterijen (2) omschakelt. Dan in het midden (3) de 4 SRAM chips van Hitachi (HM6116 LP ??), ieder met wel 2 Kbyte geheugen. Rechts is de adres-decodeerlogica te zien.

Deze kaart gebruikte ik om het meer 'dynamische' gedeelte van de 'BIOS' (de systeemroutines) op te slaan. Ik had de ingebouwde ROM al behoorlijk aangepast, maar in deze RAM kon ik makkelijker veranderingen aanbrengen. Per chip was er een write-protect schakelaar (blokje links) zodat de inhoud niet zomaar bij een crash zou worden overschreven. Bij opstarten checkte de aangepaste ROM of er een geldige checksum aanwezig was in de RAM, en in dat geval werd er vanuit de RAM opgestart, een beetje als bij de huidige PC BIOS voor uitbreidingskaarten.

Schema SRAM kaartHet belangrijkste in de RAM was de code voor de floppy controller. Hiermee was het mogelijk om vanaf floppy te starten, iets wat zeker in die tijd niet standaard was. Deze code heb ik dan ook helemaal zelf moeten schrijven, aan de hand van de datasheets van de floppy controller chip. Vooral de code voor het formatteren was lastig (vanwege fouten in de datasheet).

Hoe maak je nu zoiets: ik had in de Elektuur (een electronica-tijdschrift) een eerste idee gevonden (december 1981), maar hier was ik niet echt tevreden mee. Via via wat andere schema's gevonden, en bij elkaar geveegd tot mijn eigen schema, zie hieronder. Aan de hand daarvan ga je dan aan de slag... Eerst de voedingsbanen aanleggen, dan alle andere draadjes. Op papier bijhouden wat je gedaan hebt (behalve de data- en adres-bussen, die draad voor draad afwerken). Dan krijg je van die mooie plaatjes als hieronderSRAM bedrading

De kaart is helemaal zelf bedraad met een soort spinnenweb van heel dun geïsoleerd koperdraad (plus wat dikker draad voor de voedingslijnen). zoals op de foto van de achterkant is te zien. Is een hele klus, maar een print ontwerpen en etsen was nog meer werk.

Met behulp van twee batterijen bleef de inhoud jaren goed... Maar toch heb ik nog ergens een kopie van de firmware op cassette staan, de enige manier om te starten als de floppy-code weer eens door een recente wijziging niet bleek te werken. Het zou me echter niet verbazen als de tape eerder onleesbaar is dan dat de batterijen leeg raken, pas deed'ie het nog...SRAM kaart achterkant